صديق الملائكه
حبايبى واخواتى زوار المنتدى الغالين

احنا كلنا اعضاء فى جسد واحد هو جسد السيد المسيح وعشان كده اتمنى الكل يحافظ على القيمه الغاليه دى ونخدمها بمحبه وتنشرف باشتركك كاعضو فعال فى جسد واحد Wink
الرب معكم


منتدى دينى شامل
 
الرئيسيةتهنئه بصوم العذاليوميةمكتبة الصورس .و .جالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 فوازير مسيحية بالامثلة الشعبية

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
كولا



عدد الرسائل : 32
تاريخ التسجيل : 19/07/2008

مُساهمةموضوع: فوازير مسيحية بالامثلة الشعبية   السبت أغسطس 23, 2008 3:09 am

على اى شخصية من الكتاب المقدس يدل هذا المثل :

1- الميه تكدب الغطاس

2- دارى على شمعتك تنور

3- خبطتين فى الراس توجع

4- كل تأخيرة وفيها خيرة

5- الخير على قدوم الواردين

6- ان غاب القط العب يافار

7- كان فى جرة وطلع لبرة

8- طلع من نقرة وقع فى دحديرة

9- القفة ام ودنين يشيلوها اتنين

10- كل ما نقول انسدت نلاقى غيرها جدت


اللى هيعرف يحلهم مييييييين ؟؟؟؟؟؟؟



منقووووووووووووووووووووووووووووووووول
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
TENA
Admin
avatar

انثى عدد الرسائل : 318
العمر : 24
الموقع : ينابيع شبابية
محل الاقامه : حضن بابا يسوع
تاريخ التسجيل : 18/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: فوازير مسيحية بالامثلة الشعبية   السبت أغسطس 23, 2008 7:58 am


ايه دا يامايكل صعبين قووى
اانا مش عارفهم خالص
وميرسى قووى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://k2m4.mam9.com
كولا



عدد الرسائل : 32
تاريخ التسجيل : 19/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: فوازير مسيحية بالامثلة الشعبية   الأربعاء أغسطس 27, 2008 1:34 am

ليه طيب نستنى باقى الاعضاء
ونشوف
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
احتاج اليك

avatar

ذكر عدد الرسائل : 6
العمر : 31
تاريخ التسجيل : 13/01/2009

مُساهمةموضوع: رد: فوازير مسيحية بالامثلة الشعبية   الأربعاء يناير 14, 2009 2:35 pm

انا هقول بس يارب يكون صح وياريت تدعوى معايه
الميه تكدب الغطاس


الميه تكدب الغطاس ّ؟ داود لما طلب انه يطلع يحارب جليات الجبار

دارى على شمعتك تنور؟ ممكن يكون يوسف لما كان بيحكي لاخواته عن احلامه

خبطتين فى الراس توجع ؟شمشون فقد قوته ودخل السجن

كل تأخيرة وفيها خيرة ؟ساقي الملك لما نسي يقول للملك عن يوسف لما كان معاه في السجن والتأخير كان في
صالحه لانه فسر حلم الملك وعينه وزير له


الخير على قدوم الواردين؟يوسف لما كان في بيت فوطيفار جه خير كثير لبيت فوطيفار ، ايضا وجود ايليا في بيت الارمله


ان غاب القط العب يافار؟جيحزي خادم أليشع لما لم يعجبه ان سيده لم يأخذ مال من نعنلن فظن انه يستطيع ذلك من ورا سيده ولكن الرب كشفه


كان فى جرة وطلع لبرة ؟
دينا بنت يعقوب والخطية اللي عملتها


طلع من نقرة وقع فى دحديرة ؟يعقوب هرب من عيسو اخيه وقع مع خاله لابان وايضا كل ما حدث لايوب الصدي

القفة ام ودنين يشيلوها اتنين؟رحلات بولس كان يشاركه في اغلبها سيلا


كل ما نقول انسدت نلاقى غيرها جدت؟ اللي يقول المثل ده فرعون مصر وقت الضربات العشر التي اوقعها عليه
الرب واحدة تلو واحدة عليه






يارب يكون صح وربا يخليلنا القديس google اتمنا الرد بتعكم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
فوازير مسيحية بالامثلة الشعبية
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
صديق الملائكه :: المنتدي العام :: مسابقات و العاب-
انتقل الى: